Bekijk het gehele assortiment

Wetenschappelijk onderzoek - Interactieve huisdieren

Studie: toepassing van robotherapie bij de ziekte van Alzheimer en andere vormen van dementie.

Wat is robotherapie?
Robotherapie is een (niet-farmacologische) therapie waarbij robots als element van spel en gezelschap ingezet worden, bij mensen met gevorderde cognitieve stoornissen (een stoornis in een of meer cognitieve functies. Dit kan problemen opleveren met het geheugen, taal, gedrag en het oplossen van problemen).
 
De beschrijving van het soort robot kan verschillen, maar allemaal vallen ze samen met kunstmatige intelligentie en sensoren waarmee ze kunnen reageren op externe stimuli en interactie. De functie van therapeutische robots is het genereren van mentale effecten zoals plezier en ontspanning door fysieke interactie met mensen. Therapeutische robots in de vorm van dieren worden beschouwd als een alternatief voor geassisteerde therapie met echte dieren (welke soortgelijke effecten hebben), waarbij de complicaties worden vermeden die worden veroorzaakt kunnen worden door de aanwezigheid van echte dieren.
 
Doel en reikwijdte van het onderzoek
In 2018 hebben AFEDAZ en UNAMIQO hun krachten gebundeld om een ​​studie uit te voeren met als doel de psychologische, fysiologische, cognitieve en sociale impact van het gebruik van psychorobots bij gebruikers met gevorderde cognitieve stoornissen te analyseren.
 
De robots
Voor dit project werden twee robotkatten gebruikt;



Deze robots hebben een zachte vacht en bewegingen die sterk lijken op echte katten. De robotkatten reageren op de aanraking en geven typische kattengeluiden (spinnen en miauwen) en bewegen verschillende delen van het lichaam (oren, hoofd, romp, pootjes). Met hun bewegingen imiteren ze de reactie van een echte kat wanneer deze wordt geaaid. Als de gebruiker stopt met aaien, zal de robotkat miauwen om de aandacht van de gebruiker, als de verstreken tijd zonder aanraking te lang is, zal de kat gaan slapen.
 
De gebruikers
Zes gebruikers (vijf vrouwen & één man) met een hoog niveau van cognitieve stoornissen (GDS: 5-7) werden geselecteerd.
 
De sessies
De sessies vonden plaats gedurende 6 weken op het tijdstip en de plaats van de gebruikelijke therapeutische activiteiten in kamers met ongeveer 15 personen. De interactiesessies met de robot waren gratis en duurden ongeveer 20 minuten. Deze sessies hebben het mogelijk gemaakt om het niveau van interactie en de band van de gebruiker met de psychorobot te meten, en om te beoordelen of de robotkat fungeert als een aadrijver van de interactie van de gebruiker met zijn collega's en personeel.
 
Methodologie
De therapeuten waren verantwoordelijk voor het observeren van het gedrag van de gebruikers en het invullen van enkele vragenlijsten over de aard van de interactie met het interactieve huisdier en de emotionele en functionele impact op de waargenomen gebruiker. Bovendien werden de sessies opgenomen op video, wat een analyse na de sessie mogelijk maakte van de gelaatsuitdrukking en emoties van de gebruiker in zijn interactie met de robotkat.
 
RESULTATEN:
 ● Deelnemers zien de kat als echt en behandelen deze dus op die manier.
 
● De robotkat heeft een gevoel van doel gegeven aan de deelnemers die de rol van zorg aan de kat hebben overgenomen, "mijn kat", "Ik zal voor je zorgen", het idee van het hebben van een huisdier zorgt voor een opgewekt en vergezeld gevoel, wat heeft geresulteerd in een afname van het gevoel van eenzaamheid.
 
● De robotkat is een sociaal middel geweest voor alle deelnemers, die de kat als zodanig hebben gebruikt om te communiceren met personeel en andere bewoners.
 
● Voor alle gebruikers was er een significante toename in levendigheid/activiteit en vreugde van niveau 1-2 naar niveau 5.
 
● De interactieve kat is een bron van grotere bezigheid geweest, in vergelijking tot andere therapeutische activiteiten (schilderen, puzzelen, ballen), omdat dit hen langer heeft gestimuleerd.
 
● Deelnemers hebben een toename van het gespreksonderwerp ervaren, wat heeft geleid tot een verbetering van de spraak.
 
● Er is waargenomen dat de kat een "cognitief ontwaken" veroorzaakt, wat betekent dat ze zich na de sessie met de kat kunnen concentreren op andere activiteiten (kleuren, een puzzel maken, balspellen). Vóór de sessie met de kat zouden ze geen motivatie hebben gehad om dat te doen.
 
● Bij de deelnemers die regelmatig ronddwalen, zagen ze hun dwalen aanzienlijk minder worden.
 
● De deelnemer die lijdt aan parkinson en geen ledematen kan verplaatsen, levert grote inspanningen om de kat te bereiken en aan te raken. Haar motorische vaardigheden werden aanzienlijk gestimuleerd.
 
● Een toename van de interactie met de robotpoes werd waargenomen naarmate de sessies vorderden, de deelnemers verbonden zich met de kat.

● Deelnemers die last hebben van veel agitatie (verbuigingen, zenuwachtige onrust of onrustige bewegingen), hebben hun agitatie op een zeer uitgesproken manier zien verminderen tot minimumwaarden bij aanwezigheid van de kat. Alle deelnemers ervaren ontspanning tijdens de sessies.
 
● De meeste deelnemers houden niet op met het aaien van de kat gedurende de gehele sessie, het directe contact met de vacht van de poes troost hen omdat ze een gevoel van gezelschap hebben.
 
● De kat heeft GEEN nadelige effecten bij de deelnemers veroorzaakt.
 
 
Getuigenis van het personeel
"We hebben een geschikte activiteit ontdekt die gebruikers stimuleert, zodat ze gedurende lange tijd de aandacht en bezetting kunnen behouden. Op deze manier kan de tijd van het ergotherapiepersoneel worden verdeeld onder de rest van de gebruikers van de groep.
 
Emotioneel is de robot erin geslaagd om in hen "verborgen" emoties zoals comfort, vreugde, genegenheid, empathie, socialisatie, etc. op te roepen... "

 

Over AFEDAZ
De Vereniging van familieleden van Alzheimerpatiënten (AFEDAZ) is de grootste referentie voor Aragon van Alzheimer, 'Aragón' de meest verouderende bevolking in Spanje met meer dan 21% van de bevolking ouder dan 65 jaar. De ziekte van Alzheimer treft vandaag 1 op de 3 mensen ouder dan 60 jaar.
 
Over Unamiqo
UNAMIQO; een bedrijf dat zich toelegt op de distributie van psychorobots gericht op gebruikers met cognitieve tekortkomingen.

Voor meer informatie over het onderzoek:
 www.unamiqo.com
www.afedaz.es

 
Voor welke doelgroep zoek je een product?
Ouderen
Ouderen
Gehandicapten
Gehandicapten
Kinderen
Kinderen
Therapie & Beweging
Therapie & Beweging
Geen specifieke doelgroep
Geen specifieke doelgroep
Verder naar stap 2
Voor dit onderdeel dien je ingelogd te zijn.

Inloggen Registreren
VOOR NEDERLANDSE KLANTEN : Met iDEAL kun je vertrouwd, veilig en gemakkelijk online aankopen afrekenen. iDEAL is het systeem dat je direct koppelt aan jouw internetbankier programma bij een online aankoop. Om gebruik te maken van iDEAL hoeft je je niet te registreren, bestanden te downloaden of een account aan te maken. Maak je gebruik van internetbankieren bij ABN AMRO, ASN Bank, Friesland Bank, ING, Rabobank, RegioBank, SNS Bank, Triodos Bank of Van Lanschot Bankiers, dan kun je direct met iDEAL betalen. Je rekent dan snel en gemakkelijk af in de vertrouwde internetbetaalomgeving van je eigen bank. Betalen zoals je eigenlijk al gewend bent.
Met een creditcard betaalt u veilig op internet. U betaalt met de gegevens die op uw creditcard (MasterdCard, Maestro of Visa) te vinden zijn: - de naam op de kaart - het kaartnummer, centraal afgebeeld op de voorkant van uw creditcard - de vervaldatum (de maand en jaar van de vervaldatum staan op de voorkant) - de validatiecode op Visa of MasterdCard (CVV of CVC) is een driecijferige code op de achterkant van uw kaart. Deze code is een extra veiligheidscontrole.
Met PayPal is betalen online veilig en beschermd. Je hoeft geen creditcard bij de hand te houden om te betalen. Je bankrekening of creditcardnummer is immers al veilig opgeslagen in je PayPal-account, dus het is niet nodig eindeloos gegevens in te voeren. Met PayPal heb je alleen een e-mailadres en wachtwoord nodig en kan er binnen een paar klikken veilig online worden betaald. PayPal is gratis voor kopers.
Een overboeking houdt in dat het geld vooraf via een reguliere bankoverschrijving wordt overgemaakt. Je ontvangt een e-mail van Buckaroo met hierin het bankrekeningnummer, naam van de begunstigde en uiteraard het over te maken bedrag. Je dient het bedrag binnen 7 dagen over te maken via een reguliere bankoverschrijving.
Zodra wij het geld hebben ontvangen wordt de bestelling verwerkt. Als wij binnen 7 dagen geen betaling hebben ontvangen wordt de bestelling geannuleerd.
Let op : in de tussentijd kan de levertijd van bepaalde producten veranderd zijn!
Je kunt het bedrag dat op de orderbevestiging is weergegeven binnen 7 dagen storten op onderstaande rekening. Op het moment dat het geld op onze rekening staat wordt de bestelling verstuurd, mits het artikel/de artikelen voorradig zijn.

Voor Nederland : Nenko BV - Kerkdriel
ABN AMRO 's-Hertogenbosch
Rekeningnummer : 539216089

Voor België : Nenko BVBA - Vorst-Laakdal
Fortis Bank Geel
Rekeningnummer : 230-05-24640-84

Wil je ervoor zorgen dat bij de betaling altijd het orderbevestigingsnummer vermeld is!
Er wordt een factuur na verzending van de bestelling naar het factuuradres gestuurd. De betalingstermijn bedraagt 14 dagen.

Afhankelijk van het rekeningbedrag kunnen wij ervoor kiezen deze aangeboden betalingsmogelijkheid niet te accepteren.
Geen informatie beschikbaar
VOOR BELGISCHE KLANTEN : Bancontact is de bekendste online betaalmethode in België. Het online betaalproces verloopt via een beveiligde verbinding met je vertrouwde internetbankieromgeving.
-Bevestig in de webshop de inhoud van je winkelmandje en kies Bancontact als betaalmethode.
- Volg de instructies online samen met de digipass of kaartlezer.
- Klaar! Je krijgt op het scherm een bevestiging van de betaling.
- Nieuw! Vanaf heden kan er ook afgerekend worden met de Bancontact app.
Geen informatie beschikbaar
Geen informatie beschikbaar
Wilt u er zeker van zijn dat de door u bestelde producten ook daadwerkelijk op dit jaar gefactureerd worden? Wij zullen dan zorgen dat u geen budgettechnische problemen ondervindt en dat uw budget van dit jaar gewoon gebruikt kan worden zelfs wanneer producten op dit moment niet leverbaar zijn.
AfterPay - Achteraf betalen (VOOR NEDERLANDSE KLANTEN). AfterPay voert voor Nenko.nl het volledige achteraf betaalproces uit. Dit betekent dat je een betaaloverzicht ontvangt van AfterPay om de betaling binnen 14 dagen te voldoen. Met de AfterPay App kun je dit betaaloverzicht inzien en betalen, veilig en heel eenvoudig vanaf je smartphone. In de online omgeving Mijn AfterPay kun je jouw betaaloverzichten vanaf je computer of tablet beheren. AfterPay houdt je op de hoogte via pushnotificaties & e-mail wanneer er een betaaloverzicht voor je klaar staat. Ter goedkeuring van je verzoek om achteraf te betalen voert AfterPay een gegevenscontrole uit. AfterPay hanteert een strikt privacybeleid zoals omschreven in zijn privacy statement. Mocht onverhoopt jouw verzoek tot betaling met AfterPay niet geautoriseerd worden, dan kun je jouw bestelling natuurlijk betalen met een andere betaalmethode. Je kunt voor vragen altijd contact opnemen met AfterPay. Voor meer informatie verwijzen wij je door naar AfterPay. - Er wordt € 0.99 aan extra kosten berekend voor gebruik van AfterPay. - Het maximum orderbedrag voor nieuwe klanten is € 250,00. - Het maximum orderbedrag voor bij AfterPay bekende klanten is € 750,00.
Er wordt een pakbon naar u gemaild zodra het pakket klaarstaat. U kunt het pakket dan de daarop volgende werkdag vanaf 8.30 uur afhalen (wij zijn tot 17.00 uur geopend) - graag gepast betalen of pinnen.