Persoonlijk advies
Wil je graag advies of inspiratie (op locatie)? Vul dan ons aanvraagformulier in!
Klik hier!
Leren & Ontwikkelen - Kinderen
Kinderen leren vanaf het moment dat ze geboren zijn, met op elke leeftijd focus op andere en nieuwe ontwikkelingen. Maar één ding staat vast, leren en ontwikkelen doen ze allemaal! Iedereen op zijn eigen tempo en op zijn eigen niveau.
Ontwikkeling wordt op school vaak beoordeeld op basis van vergelijking van prestaties van leerlingen. Deze zienswijze, waarbij veel ‘gemeten’ wordt, belemmert het zicht op de eigenlijke betekenis van ontwikkeling. Ontwikkeling als product (als resultaat) is minder belangrijk dan ontwikkeling als proces (de vraag hoe een leerling zich ontwikkelt of de dingen leert).
Het beste voorbeeld van het stereotype denken in producten of prestaties en hoe weinig dit oplevert voor onderwijs is het vragen aan de klas van 'het goede antwoord'. Als dit eenmaal gegeven is houdt het onderwijs op. Er valt niets aan toe te voegen. Een fout antwoord is voor onderwijs veel interessanter. Daar valt iets van te leren. Het dwingt je het proces van probleemoplossing te reconstrueren en daarin ongerijmdheden, niet logische keuzes of keuzes tegen de regels en (eventueel) het waarom daarvan te ontdekken.
Wanneer je kijkt naar de psychologische basisbehoeften, dan zijn mensen nieuwsgierig en leergierig, en uit op sociale binding, kennis en vaardigheden. In de motivatiepsychologie wordt dit streven ook wel uitgedrukt in drie psychologische basisbehoeften die ieder mens eigen zijn: de behoefte aan relatie, de behoefte aan competentie en de behoefte aan autonomie of onafhankelijkheid. Ons gedrag wordt hier primair door bepaald. Wat dit betreft verschillen kinderen niet van volwassenen.
Met kinderen die achterblijven is niets aan de hand. Kinderen die ‘achterblijven’ zijn in hun gedrag moeilijk te herkennen als pro-actief, als leergierig, strevend naar competentie en zelfstandigheid. Zij maken eerder een betrekkelijk passieve indruk, en lijken zich soms juist te verzetten. De indruk is juist, echter ligt deze houding niet altijd aan het kind zelf. Wat nou als wij de kinderen handvatten kunnen bieden om ze wel op de juiste manier te motiveren?
Met deze kijk op leren & ontwikkelen verschuift de gebruikelijke betekenis van 'helpen' of 'ondersteunen'. Wij zijn gewend om kinderen die iets niet lukt te helpen in de zin van de helpende hand te bieden. "De helpende hand bieden" zegt het letterlijk: directe en concrete hulp of steun bieden. Wanneer we helpen, zien we het vaak gebeuren dat een deel van de taak of het probleem van het kind overgenomen wordt. Hoewel dit soms nodig is, is het de vraag hoe groot de ontwikkelingswaarde of de leerwaarde van deze vorm van helpen is. Wij geven kinderen hiermee namelijk gemakkelijk aanleiding te veronderstellen dat wij hun ontwikkeling regisseren en dat niet zij, maar wij voor hun ontwikkeling verantwoordelijkheid dragen. Laten we kinderen helpen zichzelf te helpen.
Ontwikkeling en leren kan niet plaatsvinden zonder vaste structuren in tijd en ruimte, zonder vaste relaties tussen oorzaak en gevolg, doel en middel, zonder ook emotionele zekerheid, geboden door 'vaste' volwassenen of begeleiders. Nenko biedt hier tools voor, met een ruim assortiment aan producten welke bijdragen aan het leer- & ontwikkelproces bij kinderen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan producten in de categorie zelfredzaamheid, de ruime collectie eendoostaken, communicatiepoppen als hulp bij communicatieproblemen of producten uit ons communicatie & concentratie assortiment zoals de Time Timers om nét dat steuntje in de rug te geven. Dit is pas een kleine greep uit het ruime assortiment.
- Team Nenko
Ontwikkeling wordt op school vaak beoordeeld op basis van vergelijking van prestaties van leerlingen. Deze zienswijze, waarbij veel ‘gemeten’ wordt, belemmert het zicht op de eigenlijke betekenis van ontwikkeling. Ontwikkeling als product (als resultaat) is minder belangrijk dan ontwikkeling als proces (de vraag hoe een leerling zich ontwikkelt of de dingen leert).
Het beste voorbeeld van het stereotype denken in producten of prestaties en hoe weinig dit oplevert voor onderwijs is het vragen aan de klas van 'het goede antwoord'. Als dit eenmaal gegeven is houdt het onderwijs op. Er valt niets aan toe te voegen. Een fout antwoord is voor onderwijs veel interessanter. Daar valt iets van te leren. Het dwingt je het proces van probleemoplossing te reconstrueren en daarin ongerijmdheden, niet logische keuzes of keuzes tegen de regels en (eventueel) het waarom daarvan te ontdekken.
Wanneer je kijkt naar de psychologische basisbehoeften, dan zijn mensen nieuwsgierig en leergierig, en uit op sociale binding, kennis en vaardigheden. In de motivatiepsychologie wordt dit streven ook wel uitgedrukt in drie psychologische basisbehoeften die ieder mens eigen zijn: de behoefte aan relatie, de behoefte aan competentie en de behoefte aan autonomie of onafhankelijkheid. Ons gedrag wordt hier primair door bepaald. Wat dit betreft verschillen kinderen niet van volwassenen.
Met kinderen die achterblijven is niets aan de hand. Kinderen die ‘achterblijven’ zijn in hun gedrag moeilijk te herkennen als pro-actief, als leergierig, strevend naar competentie en zelfstandigheid. Zij maken eerder een betrekkelijk passieve indruk, en lijken zich soms juist te verzetten. De indruk is juist, echter ligt deze houding niet altijd aan het kind zelf. Wat nou als wij de kinderen handvatten kunnen bieden om ze wel op de juiste manier te motiveren?
Met deze kijk op leren & ontwikkelen verschuift de gebruikelijke betekenis van 'helpen' of 'ondersteunen'. Wij zijn gewend om kinderen die iets niet lukt te helpen in de zin van de helpende hand te bieden. "De helpende hand bieden" zegt het letterlijk: directe en concrete hulp of steun bieden. Wanneer we helpen, zien we het vaak gebeuren dat een deel van de taak of het probleem van het kind overgenomen wordt. Hoewel dit soms nodig is, is het de vraag hoe groot de ontwikkelingswaarde of de leerwaarde van deze vorm van helpen is. Wij geven kinderen hiermee namelijk gemakkelijk aanleiding te veronderstellen dat wij hun ontwikkeling regisseren en dat niet zij, maar wij voor hun ontwikkeling verantwoordelijkheid dragen. Laten we kinderen helpen zichzelf te helpen.
Ontwikkeling en leren kan niet plaatsvinden zonder vaste structuren in tijd en ruimte, zonder vaste relaties tussen oorzaak en gevolg, doel en middel, zonder ook emotionele zekerheid, geboden door 'vaste' volwassenen of begeleiders. Nenko biedt hier tools voor, met een ruim assortiment aan producten welke bijdragen aan het leer- & ontwikkelproces bij kinderen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan producten in de categorie zelfredzaamheid, de ruime collectie eendoostaken, communicatiepoppen als hulp bij communicatieproblemen of producten uit ons communicatie & concentratie assortiment zoals de Time Timers om nét dat steuntje in de rug te geven. Dit is pas een kleine greep uit het ruime assortiment.
- Team Nenko